Смернице за родитеље – Како можемо помоћи деци у организовању активности код куће?
Прекид редовне наставе није значио прекид процеса учења. Наставу пратимо на један сасвим другачији начин. У овом процесу учимо сви заједно. Ученици се прилагођавају учењу од куће, наставници се прилагођавају једном сасвим новом начину рада и поучавања, док се родитељи прилагођавају другачијој организацији свакодневног живота и већ устаљених навика.
Пандемија на свакога утиче другачије. Прилагођавање и стрпљење су потребни свима јер се мења рутина и начин живота на какав смо навикли. Али, и у овим животним условима, могуће је извући предности уколико исправно приступимо организацији живота.
У највећој мери од нас самих зависи како приступамо овој новој ситуацији. Како деца реагују, зависи од многих фактора. Међутим, у овом периоду кључна је улога родитеља и породице у адаптацији деце на новонасталу ситуацију.
• Веома је битно знати да у време ванредних ситуација често долази до емотивних реакција кроз које пролазимо. То је нормално и треба се борити да и у таквим ситуацијама разумно реагујемо, а не панично.
• Можда се чини неважним, али је здрав сан веома важан како за родитеље тако и за децу. У време пандемије, постоји висок ризик од несанице, или испрекиданог сна, или чак од претераног спавања. То не чуди, јер код многих од нас долази до значајних промена у дневној рутини тј. у уобичајеном ритму (https://imh.org.rs/wp-content/uploads/2020/04/Higijena-spavanja-%E2%80%93-zdrav-san-bez-lekova-za-smirenje-u-vreme-pandemije.pdf).
• Потребно је имати и ширити добро расположење и унети што више хумора у свакодневни живот.
• Потребно је што више разговарати са децом о томе како се осећају, да ли их нешто брине. Уверите децу да бринете о њима и да су безбедна и на сигурном. Деци је увек потребна пажња и љубав родитеља, а посебно сада. Будите стрпљиви јер ћете на тај начин развијати стрпљење и код деце.
Важно је да дете-ученик озбиљно схвати своје школске обавезе код куће и да их редовно испуњава, као у школи.
Улога родитеља је од великог значаја у формирању става према настави на даљину.
Иако мислимо да није тако, деца слушају своје родитеље и несвесно прихватају ставове одраслих. Зато је потребно позитивно причати о оваквом начину школовања и објаснити детету да је важно да своје обавезе извршава са озбиљношћу.
СТРУКТУРА ДАНА
Дневни распоред активности је сада важнији него што је био у редовним околностима. Деци-ученицима структура, односно дневни распореди пружају осећај сигурности и предвидивости. Ако не могу сами, родитељи треба да помогну деци у изради распореда дневних активности. Поред већ постојећих обавеза, деца могу имати и нове обавезе (брига о млађем брату, сестри, кућном љубимцу, изношење смећа, одржавање једног дела домаћинства…). Одржавањем континуитета и рутине код деце ће се развијати осећај сигурности. Деца треба да устају у приближно исто време као када иду у школу од понедељка до петка и да одлазе на спавање у нормално време.
САМОСТАЛНОСТ
Омогућите детету што више самосталности у раду. Израда домаћих задатака је обавеза детета а не обавеза родитеља. Будите подршка само уколико ваше дете од вас тражи помоћ за нешто што не разуме. Обезбедите повољне услове за учење, подстичите развијање и одржавање радних навика и будите стрпљиви и толерантни када деца извршавају своје обавезе.
Улога породице и родитеља у доба короне је посебно значајна. “Породица је компас који нас води. Она нас инспирише да досегнемо велике висине, и теши када повремено паднемо.” Бред Хенри
Срдачно,
Чила Пожар
мастер педагог
(Информативни текст је написан уз сарадњу са Националним образовним порталом, посредством странице Заједница учења педагога и психолога, са ресурсима психолога и педагога -стручних сарадника у школама. Аутор ресурса: Словенка Симић, Помоћ деци у организацији активности у условима учења на даљину)